La Chinoise boleh di anggap semacam satu pamplet politik sekaligus pamplet artistik dalam bahasa sinema jean luc godard. filem ini di adaptasi dari novel the possessed(1872) karya fyodor dostoevsky, filem la chinoise lebih berupa pernyataan politik dan seni godard pada era politik invansi amerika yang semakin menguat di asia tenggara, khususnya dalam merespon arus gerakan revolusi kebudayaan mao di china. di buat pada 1967, menjelang era revolusioner di perancis pada tahun 1968. la chinoise lahir pada masa ekspansi kapitalisme di vietnam melalui militer sebagai sebahagian dari pertarungan oposisi biner dengan komunisme di asia tenggara. moment politik ini direspon oleh godard dalam satu pernyataan yang cukup artistik melalui bahasa sinemanya yang cukup deep.
Filem ini ditampilkan dengan gaya pertuturan brechtian yang berusaha untuk menjaga penonton agak tetap sedar bahawa apa yang dilihatnya adalah sebuah filem. penjagaaan jarak yang disengajakan tersebut menjadikan la chinoise mampu membuka ruang dialog dengan para penontonnya secara dialektis. gaya bertutur brecth itulah yang menjadikan filem la chinoise seakan mengaburkan batas antara fiksi dan dokumenter, menepis batas-batas sinema dengan penonton, antara parodi dengan drama. pada aku apa yang dilakukan godard ini adalah untuk menegaskan perngertian antara fiksi & dokumenter itu sendiri.
Efek jarak (distancing effect) sebagai praktik teori brecht pada la chinoise diartikulasikan dengan intelektualisme sinema yang mengambil semangat marxisme dan maoisme yang tidak lagi patuh pada dogma-dogma artistik kaum seniman kiri pada umumnya. penokohan utama beserta bentuk-bentuk kepahlawanan dalam kisah-kisah revolusi sebagai praktik realisme romantis, dalam la chinoise digantikan oleh intelektualitas kolektif dengan memainkan beberapa karektor aktor sebagai bahagian dari kondisi kekinian gerakan kaum kiri di eropah pada era itu. simpati terhadap penonton oleh godard dibangun melalui nalar gagasan dialog dan adegan dari para aktor. sebagai contoh, adegan yvonne merupakan satu bentuk parodi terhadap invansi amerika di vietnam - mencitrakan eksotisme perang yang tidak seimbang. kecanggihan perang dan kekuatan militer pihak amerika digambarkan dalam adegan mainan kanak-kanak berupa peralatan militer yang mengkonotasikan bahawa kapitalisme disokong oleh budaya konsumerisme dan budaya kekerasan itu sendiri. sebagai bahagian dari tradisi sejarah isi dalam konsepsi bazin, nampaknya godard konsisten menampilkan isi yang mempengaruhi bentuk sinema. bentuk artistik la chinoise sendiri adalah aplikasi dari teori mao yang menyatakan seni marxis harus mampu keluar dari dogma untuk lebih mampu berkomunikasi dengan massa, sebagai bahagian gerakan kiri kekinian pada masa itu yang dipengaruhi oleh pemikiran louis althusser. artikulasi artistik maoisme menjadi sangat kental dalam la chinoise ketika sinema revolusi tidak ditampilkan secara romantis, apalagi berdarah-darah dalam membangun simpati penonton.
Selain sebagai parodi, la chinoise juga menjadi kritik terhadap fetisisme revolusi dan fetisisme fesyen yang hampir sejajar. dalam satu adegan, godard menampilkan dimana buku little red book yang kononnya pada era mao dicetak sekitar 5 juta buah, berhamburan di lantai sebagai bentuk fetisisme revolusi. kemudian pada adegan lain, fetisisme fesyen melalui pamplet dan poster yang menjadi latar dalam salah satu ruangan dialog.la chinoise adalah filem revolusi dengan gaya bertutur khas godard, tampilan-tampilan artistik revolusi tidak lagi menggunakan keagungan perang yang heroic dan dramatis, pada adegan peperangan yang ditampilkan ditengah-tengah lombokan buku little red book, menjadi ungkapan konteks sosialis di perancis yang berangkat dari kaum muda intelektual dan buku sebagai basis pertahanan kebudayaan kaum sosialis pada masa itu.
Sikap artistik godard sangat terlihat pada la chinoise ketika dalam salah satu adegan tentang kebudayaan awal sinema sebagai objek yang imaginatif. dua sikap awal dari kelahiran sinema antara sifat dokumenter lumiere dan sifat imaginatif melies, dihadirkan dalam dialog antara veronique dan guillaume. dimana godard mempersoalkan sifat realiti dari dokumenter dalam karya lumiere dan lebih mengarah pada sifat imaginatif melies dalam sinema. bagi godard, seni bukan pantulan cermin dari realiti, justeri realiti adalah pantulan dari kesedaran manusia itu sendiri.
Apa yang dinyatakan dalam la chinoise itu sendiri adalah menyatukan pamplet politik dengan pamplet artistik. simpati godard terhadap gerakan mao di china benar-benar diartikulasikan dalam gerakan seni yang tidak lagi terpaku pada formalisme sinema yang dogmatis dan kaku. kelincahan gaya bertutur godard dalam la chinoise brechtian ini, melandaskan keanekaragaman kaum sosialis, khususnya di perancis yang mencipta kedekatan dan semangat massa di eranya. konteks massa sebagai tokoh utama dalam filem, pada la chinoise dalam bentuk radikal individu yang membahayakan revolusi itu sendiri, dimana terror dan bom adalah pahlawan individu.
La Chinoise - Trailer from KOCH Lorber Films on Vimeo.
No comments:
Post a Comment